Koronarammet designer startet bryllupsmesse

 


Marlene Holand - Foto;

Marlene Holand - Foto;

– Jeg har tenkt en stund på å starte egen bedrift. Jeg har en gründerpappa som gjør det bra i sin bransje. På grunn av dette ble jeg nysgjerrig på det å drive egen bedrift. Etter en periode med midlertidige stillinger begynte tankene å komme for fullt. Når det siste vikariatet gikk ut bestemte jeg meg for å starte for meg selv. Jeg ble oppmerksom på ordningen med dagpenger under etablering og søkte om det. Ideen min var å levere trykksaker til bryllup og på sikt hadde jeg tenkt å tilby bryllupsplanlegging.

 Da koronaen kom hadde jeg holdt på i ni måneder og rakk og få noen kunder. Jeg var med på en bryllupsmesse i januar og hadde fire bryllup jeg skulle leverer til. Men det ble klart tidlig at man ikke kunne ha bryllup. Jeg må si at jeg fikk litt panikk da. Jeg hadde en treåring hjemme og havnet fort i en “hjemmekontorkrise” som mange andre gjorde. Jeg mistet litt motivasjon og det ble lett å legge bort arbeidet. Alt jeg hadde jobbet med nesten et år bare forsvant.

– Jeg så mange bedrifter starte med digitalisering og jeg lurte på hvordan jeg skulle markedsføre meg for 2021 sesongen. Jeg så på brullupsgrupper på Facebook at mange var demotiverte og lurte på hva de skulle gjøre på grunn av stor usikkerhet fremover. Etter å ha tenkt litt fant jeg ut at jeg ville lage en digital bryllupsmesse. Jeg tok kontakt med et par av de jeg kjenner i bransjen og lurte på om det var noe de trodde ville fungere og ville være med på. Jeg fikk veldig positive tilbakemeldinger på dette. Nå begynte jobbingen.

– Den første messa jeg arrangerte var tenkt som en dugnad for bransjen. Jeg satt hjemme med en samboer med trygg jobb og jeg hadde dagpenger, men jeg tenkte mye på hva jeg skulle gjøre når dagpengene sluttet. For meg var det viktig å hjelpe aktørene i bransjen og holde bransje i gang. Vi delte inntektene. Det var en dårlig forretningside for å bli rik, men tilnærmingen var med på å hjelpe meg i gang.

– Det tok fire uker fra idé til online bryllupsmesse med 20 utstillere, i midten av mai. For å si det mildt jobbet jeg ganske mye den perioden. Messa gikk bra og vi fikk gode tilbakemeldinger. Det var viktig for meg å få dette ut tidlig. I tilfelle restriksjonene skulle lettes på, ville jeg ha den ut raskest mulig.

– Etter dette fikk jeg mange henvendelser fra utstillere. Jeg fikk spørsmål om vi kunne gjøre det igjen. Vi innså at det ikke ville bli noen fysiske bryllupsmesser i høst. Da var det naturlig å sette i gang en runde til med gode samarbeidspartnere og utstillere. Erfaringene fra forrige gang ble brukt til å videreutvikle konseptet. Jeg fikk med mange samarbeidspartnere fra forrige gang og for meg ble det en bekreftelse på at jeg var på rett vei med dette konseptet.

Nå løfter jeg blikket videre. Etter disse messene har jeg fått flere henvendelser fra andre bransjer som vil samarbeide med meg. Dette setter jeg stor pris på og jeg føler dette også er en bekreftelse på at jeg har gjort noe riktig. Jeg er den første og så langt eneste i Norge som gjør dette. Dette må det lov å være stolt av.

Viktigheten av gründerfelleskap

Da jeg nettopp hadde startet opp ble jeg oppmerksom på at gründerfelleskapet Business Jessheim skulle starte opp på Jessheim Storsenter. For meg var det godt å komme til et felleskap og ha andre gründerkollegaer, selv om man ikke jobber i samme firma. Jeg følte at jeg fikk et felleskap og ikke var helt alene. Under koronaen hadde det stor betydning for meg at vi støttet hverandre. For meg er det også viktig at et slikt miljø har mye kompetanse på ulike felt. Det hjalp meg å komme meg videre.

Mine råd til andre gründere

Marlene-Holand-Wakati-Design-2.jpg

Mitt viktigste råd til andre gründere er det å tørre å snu seg rundt når problemene tårner seg opp. Ikke vær redd for å bruke venner, familie og annet nettverk for å se på løsninger.

Skulle jeg gjort noe annerledes ser jeg at jeg burde hatt en bedre plan med markedsføringen og jobbet mer strukturert med det.

Du kan lese mer på www.bryllupsfestivalen.no

 

 
Forrige
Forrige

Etablererprogram starter nå - kun 12 plasser!

Neste
Neste

Etablerertjenesten på Øvre Romerike lanserer nettverkstilbud for gründere